Měření torzní tuhosti rámu Formule Student
Za účelem validace návrhu šasi monopostu FS 07 Fighter proběhlo ke konci minulého roku měření torzní tuhosti rámu ve spolupráci s VÚTS Liberec.
Měření probíhalo na kompletním monopostu bez karoserie. V rámu zůstala umístěna pohonná jednotka, protože její vliv na tuhost rámu je velký.
Principem měření je zatížení konstrukce rámu, která je uchycena k takzvanému drážkovému roštu pomocí speciálních přípravků ve formě tuhých svařenců. (Tyto přípravky jsou uzpůsobeny tak, aby jejich tuhost byla o řád vyšší než ta rámu formule). Přípravky jsou k rámu upevněny pomocí čtveřic matic přímo do náboje kol. Zadní náprava je k podlaze fixována napřímo, přední náboje jsou propojeny pomocí tuhého nosníku, který je ve svém středu otočně upevněn k základně díky dvojici ložisek a na jednom konci je zatěžován silou.
Uchycená konstrukce je snímána bezkontaktními laserovými snímači zdvihu a jsou snímána vybraná místa pomocí 34kanálovým měřicím analyzátorem Dewetron DEWE2602, v.č. 28120330 se vstupními moduly DAQP-STG a DAQP-CFB.
Zatěžování probíhá ručně pomocí utahovací matice na závitové tyči připojené přes snímač síly a výsledkem je vyhodnocení závislosti deformace rámu v jednotlivých bodech na zatěžovacím momentu rámu.
Chtěli bychom poděkovat VÚTS Liberec za zprostředkování měření torzní tuhosti rámu a těšíme se na další spolupráci.