Měření torzní tuhosti rámu Formule Student

February 13, 2023 No Comments

Za účelem validace návrhu šasi monopostu FS 07 Fighter proběhlo ke konci minulého roku měření torzní tuhosti rámu ve spolupráci s VÚTS Liberec.   

  

Měření probíhalo na kompletním monopostu bez karoserie. V rámu zůstala umístěna pohonná jednotka, protože její vliv na tuhost rámu je velký.  

Principem měření je zatížení konstrukce rámu, která je uchycena k takzvanému drážkovému roštu pomocí speciálních přípravků ve formě tuhých svařenců. (Tyto přípravky jsou uzpůsobeny tak, aby jejich tuhost byla o řád vyšší než ta rámu formule). Přípravky jsou k rámu upevněny pomocí čtveřic matic přímo do náboje kol. Zadní náprava je k podlaze fixována napřímo, přední náboje jsou propojeny pomocí tuhého nosníku, který je ve svém středu otočně upevněn k základně díky dvojici ložisek a na jednom konci je zatěžován silou. 

Uchycená konstrukce je snímána bezkontaktními laserovými snímači zdvihu a jsou snímána vybraná místa pomocí 34kanálovým měřicím analyzátorem Dewetron DEWE2602, v.č. 28120330 se vstupními moduly DAQP-STG a DAQP-CFB. 

Zatěžování probíhá ručně pomocí utahovací matice na závitové tyči připojené přes snímač síly a výsledkem je vyhodnocení závislosti deformace rámu v jednotlivých bodech na zatěžovacím momentu rámu. 
 
Chtěli bychom poděkovat VÚTS Liberec za zprostředkování měření torzní tuhosti rámu a těšíme se na další spolupráci.   

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *