Jak naše formule zatáčí? – Převodovka řízení
Když náš jezdec otáčí volantem, je v pohybu spoustu mechaniky, která má za úkol co nejlépe převést jeho pohyby do kol – převodovka řízení. V tomto článku vám představíme, jak jsme takovouto převodovku řízení sestavili.
Z čeho se naše převodovka skládala u předchozího monopostu?
Dvojitý kardanův kloub, navržen pro výrobu pomocí 3D tisku kovů. V pracovním záběru jsou kloubky navřeny každý na 22,50 stupně (celkem 45°).
Skládá se z kardanové vidlice (Cardan joint fork), kardanové dvojité vidlice (Double cardan joint fork), křížku kardanového kloubku (Cross of the cardan joint) a z kluzného ložiska se šroubovicí na vnějším průměru (Threaded plain bearing). V tabulce níže jsou rozepsány materiály a hmotnosti jednotlivých dílů.
Výroba byla konzultována a následně provedena u firmy 3D Wiser, tímto jí mockrát děkujeme.
Vůle systému byla v mezích pravidel, ale stále je prostor pro zlepšení.
Problémem tohoto řešení, bylo nedostatečné vyztužení kardanového kloubku, které bylo později nutné přidělat. Kroutící moment je do převodovky přenášen pomocí 6Hr insertů, které se přivaří na řídící trubky.
Převodovka řízení letošního monopostu
Pro letošní generaci převodovky jsme se rozhodli pro 90° předovku, realizovanou pomocí kuželového ozubení.
Pro toto řešení jsme se rozhodli z důvodu tuhosti celého systému, pořizovací ceny, a schopnosti si jednotlivé díly vyrobit u nás na dílně.
Hmotnostně jsme i se spojovacím materiálem někde okolo 300g, hmotnost bude upřesněna po dokončení výroby.
Kroutící moment je do převodovky přenášen pomocí 6Hr insertů, které se přivaří na řídící trubky.
Převodovka je uchycena k rámu ve dvou bodech pomocí šroubového spoje mezi boční deskou převodovky a žabek přivařených k rámu.
Jsou zde použita kluzná ložiska, jak z důvodu jednoduché výroby, tak z důvodu nízké ceny, také zabírají menší prostor.
Vůle mezi ozubenými koly je vymezena podložkami.