Sváření, cesta k lepší konstrukci
Základem našeho monopostu je rám. Začíná se jím již při vývoji, kdy je navrhován, aby spojoval všechny důležité prvky vozu. Je na něj kladeno mnoho požadavků, nízká hmotnost, vysoká tuhost, pravidla soutěže, ergonomie a tak dále.
Jeho návrh je velmi obtížný a každá chyba může znamenat velký problém. V našem týmu se mu věnuje Tomáš Flajšman, ale spolupracuje s téměř celým týmem. Rám je svářen z ocelových trubek z materiálu 25CrMo4.
Trubky jsou o tloušťce stěny 1 až 2 mm a před svařením jsou nařezány pomocí laseru. V loňském roce byl rám svařen jak pomocí technologie MIG tak MAG. Hlavní strukturu rámu svařil profesionální svářeč a ostatní díly dodělal Martin Spudil, který se v našem týmu zabývá svářením.
Během letošní sezóny se nám povedlo navázat spolupráci s firmou Abicor Binzel která nám zapůjčila svářečku na technologii MIG. Abychom zjistili jaké kvality svarů jsme schopní dosáhnout, provedli jsme zkoušku tahem svařených vzorků. Ta vykazovala velmi povzbudivé výsledky, nejlepší však bylo to že výsledky jednotlivých zkoušek byli v rozmezí 20MPa. Díky tomu jsme zjistili, že jsme schopní vytvářet jak pevné svary, tak dosáhnout toho aby takové byly všechny.
Svařování technologii MIG je velmi precizní. Wolframová elektroda taví materiál a přídavný materiál je přidáván svářečem ve formě drátu. Díky excelentní svářečce jsme mohli dosáhnout velmi dobrých výsledků při sváření rámu, ale nejen tam. Na monopostu je mnoho dalších ocelových dílů.
Z pohledu sváření, jedním z nejobtížnějších úkolů je sváření řídících tyčí řízení. Ty jsou z tenkostěnné trubky a na koncích jsou přivařeny šestihrany které zapadají do převodky řízení. Konstrukce je ale velmi náchylná na jakoukoliv nesouosost. Proto jsme svářeli rotačně. Kdy tyč řízení byla upnuta v kleštině a motoricky byl prováděn posuv. Následně bylo provedeno rovnání stejnou metodou, kdy svářečka posloužila jako zdroj tepla. Díky tomuto postupu bylo dosaženo dostatečně nízké házivosti.
Svářečka je pro náš tým jedním z nejdůležitějších nástrojů. Sváření je metodou, jak velmi rychle dosáhnout velmi pevných struktur. Navíc cokoliv, co je třeba přichytit k rámu musí mít minimálně přivařený úchyt, mnohdy je ale výrazně lepší použít svařovanou konstrukci.
Proto spolupráce s firmou Abicor Binzel je pro nás velmi důležitá. Není však jediným partnerem pro sváření. Svářet se nedá bez ochranného plynu a ten nám dodává firma Siad.